Vaikuttavan vastuullisuusmarkkinoinnin resepti
Vaikuttavan vastuullisuusmarkkinoinnin resepti on olemassa. Lue, mistä se koostuu!
Vaikuttavan vastuullisuusmarkkinoinnin resepti on olemassa. Lue, mistä se koostuu!
“Vastuullisuus liittyy kiinteästi liiketoiminnan toimintaedellytysten turvaamiseen. Jos joku ei ole vastuullista tai kestävää tekemistä, se syö liikaa luonnonvaroja tai ihmisiä. Pitkällä tähtäimellä se ei siis kannata”, sanoo Porokylän Leipomon vastuullisuuspäällikkö Laura Hyvärinen.
Rakennusala on pitkään kulkenut vastuullisuuden tiellä kuin sumussa, mutta viimeistään nyt on aika herätä. Minna Aarnio, Rakennusasiaintoimisto Aarteen perustaja, on ääni, joka kutsuu toimialaa katsomaan peiliin ja tunnustamaan vastuunsa ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Vastuullisuuden on oltava osa strategiaa ja liiketoiminnan ydintä, jotta sillä on aidosti vaikutusta.
Harva tietää tätä, mutta terveydenhuollon ala tuottaa lähes viisi prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä. Siksi tässä on paljon tekemistä, mutta myös valtavasti mahdollisuuksia.
Vastuullisuus koostuu teoista, ja vastuullisuusmarkkinointi nojaa aina todellisiin tekoihin. Tätä ei voi liikaa korostaa. Jos tekoja ei ole tai ne eivät ole todennettavissa, niin unohda hetkeksi markkinointi ja palaa takaisin organisaation kanssa lähtöruutuun eli siihen, että vastuullisuustekoja tehdään. Jos tekopuoli alkaa olla hanskassa, on hyvä alkaa miettiä vastuullisuustyön markkinointia. Se
Herätyskello soi! On vastuullisuusmarkkinoinnin aika. Älä paina torkkunappia, sillä viimeistään sitten olet jo myöhässä. Tiedetään kyllä: olet kuullut sanan ”vastuullisuus” jo niin monta kertaa, että se alkaa kuulostaa siltä, kuin vanha tuttu virsi ”syö kasviksia” jokaisella aterialla. Mutta älä huoli, emme aio tarjoilla sitä samaa vanhaa salaattia.
Teoista sanoiksi -juttusarjaamme haastattelin tällä kertaa Matti Poikajärveä, Rovaniemen Palloseuran johtokunnan puheenjohtajaa.
Vastuullinen liiketoiminta tai ehkä vielä oikeammin yritysten vastuullisuusteot nähdään liian usein vain lakisääteisenä velvollisuutena tai PR-toimena, mutta todellisuudessa kokonaisuus on paljon enemmän kuin osiensa summa – se on mahdollisuus positiiviseen tulosvaikutukseen.
Ympäristöväittämien kirjo on laaja, ja niitä suitsimaan on tulossa kuluttajansuojadirektiivi ja ns. viherpesudirektiivi Green Claims. Lue mitä nämä tarkoittavat yritysten markkinoinnille.
Tällä hetkellä yritysten sidosryhmät ovat vastuullisuuden vaikuttavin muutosvoima.